CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Dec 20, 2011

Budi Bahasa Budaya Kita

Tadi terbaca satu cartoon strip ni dekat Facebook. Terasa la plak. Hehe. Maka Deby terpanggil la nak post kat sini....

credit goes to sesapa yang post nie. hihi
Terasa sangat kan? Bila kita dah manis bertudung nie, apa kata kita maniskan jugak bahasa kita? Baru nampak macam perempuan Melayu. Hihi. Best tau membawa nama Melayu ni, terutama bagi Deby yang berada kat perantauan ni. Ramai orang2 asing kat sini tanya Deby, are you from Malaysia? Nampak gayanya ciri Melayu ada pada Deby ni. Hehe. Dan ada beberapa orang foreigner ni cakap dia suka orang Melayu, sebab orang Melayu sopan (polite). Tapi sebagai warga negara Malaysia, Deby sendiri terasa yang kesopanan ni dah semakin meninggalkan kita.

Mungkin bagi kita, itu perkara normal. Mungkin diantara kita akan cakap, "oh, saya cakap macam tu dengan teman2 rapat je". Mungkin juga kita tak akan bercakap kasar macam ni depan orang2 tua. Tapi apapun, bila kita terbiasa dengan sesuatu benda, tak mustahil kita akan terlepas cakap depan atuk nenek kita kan?

Deby sendiri akui, Deby pon kadang2 bercakap kasar. Sebab itu Deby terasa gila bila baca komik kat atas ni. En Tunang cukup tak suka kalau Deby terlepas cakap macam tu. Jadi Deby berazam mulai hari ini, Deby akan berusaha taknak berbahasa kasar atau in English, cursing lagi. InsyaAllah. So mari kawan2, kita berusaha sama2! Ingat, budi bahasa budaya kita orang Melayu. (bukan Melayu pon sama gak) =)



2 comments:

::Aja:: said...

uiks..kasar nye pompuan tu!hehe..aah.aja pon kadang2 suke berkasar2..n encik tunang mmg xsuke..aiya..kene jd sopan santun dr sekarang.heee

aja dah folow debi..nice to know u..:)

dhiera zainudin said...

ada yang buat macam ni walaupun bukan semua. tu la deby bila foreigner kat malaysian ni sopan2 belaka, saya pun rasa macam malaysia famous dengan road bully dan bukan semua orang pun yang sopan.

salam perkenalan cik deby